Minął tydzień pod znakiem poprawy transportu dla województwa kujawsko-pomorskiego. O projekty kolejowe w regionie dopominali się działacze Lewicy Michał Wysocki i Rafał Wąsowicz, a poseł Krzysztof Gawkowski o drogę S-10 z trybuny sejmowej.
Jeszcze miesiąc pozostał na składanie przez zainteresowane samorządy wniosków w rządowym programie Kolej Plus. Zakłada on, że 85 proc. sfinansowania projektu pokrywa rząd, a 15 proc. samorząd, który chcąc likwidować komunikacyjne wykluczenie, zdecyduje się współfinansować budowę połączeń kolejowych dla swoich mieszkańców.
Na konferencji prasowej w Bydgoszczy, jaką zorganizowali działacze Lewicy Michał Wysocki i Rafał Wąsowicz, zwolennicy rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, zachęcali samorządowców do podjęcia inicjatywy, tym bardziej, że może być ona wsparta środkami z Unii Europejskiej.
Najbardziej realne wydaje się doprowadzenie do powstania połączenia z Bydgoszczy do Koronowa i dalej do Tucholi. Zyskało ono poparcie w czasie zaaranżowanego spotkania samorządowców z PKP PLK.
Potrzeby są jednak znacznie większe i inne samorządy mogłyby poprawić swe możliwości transportowe, jak np. Żnin, Barcin, Pakość czy Sępólno Krajeńskie, Więcbork, Świecie, Kruszwica, Kcynia i Szubin. Do samorządów tych miejscowości zwrócili się z pismami wspomniani działacze Lewicy, zachęcając do uczestnictwa w programie Kolej Plus.
Z trybuny sejmowej przy okazji dyskusji nad budżetem, o konieczności budowy drogi S-10 w Kujawsko-Pomorskiem mówił poseł Krzysztof Gawkowski. To 50 km odcinek drogi między Bydgoszczą a Toruniem, bardzo niebezpieczny, miejsce wielu dziesiątków wypadków, fundusze ciągle obiecywane, ale nadal nie jest priorytetem rządowym w poprawie bezpieczeństwa na drogach krajowych.
Niezmiennie aktywnym w Sejmie był poseł Jan Szopiński, zwracając uwagę na nielogiczne, podstępne zapisy wrzucane w tzw. poprawkach do ustawy o ochronie zdrowia w czasie epidemii, jak rozliczenie wyborów i rekompensata dla Poczty Polskiej za koszty związane z wyborami, które nie odbyły się 10 maja. Komisja Zdrowia, która rozpatrywała ten projekt stała się najbardziej polityczną komisją Sejmu RP. Głosowanie za tą ustawą, to jednocześnie łamanie ustawy o finansach publicznych – ostrzegał J. Szopiński.
Poseł pytał także o dofinansowanie dla TVP, jako rzekomej rekompensaty za niepłacony prze obywateli abonament, jednakże kwoty dofinasowania są znacznie wyższe, i tak np. w 2019 r. telewizja otrzymała z budżetu w przeliczeniu na jedno niepłacące abonamentu gospodarstwo domowe kwotę 525 zł rocznie. Różnica między dotacją a rekompensatą w tym i kolejnych latach będzie wynosiła prawie półtora miliarda zł. W 2019 r. było to 670 mln zł. Jest to kwota dofinansowania do działalności gospodarczej wymagająca zgody Unii Europejskiej! Jest to ponadto kwota arbitralnie zabrana wszystkim Polakom poza obowiązkiem wynikającym z płatności abonamentu, wbrew woli przynajmniej połowy społeczeństwa. Moi wyborcy pytają – mówił J. Szopiński, dlaczego połowa Polaków ma godzić się na pozaprawne opodatkowanie na rzecz partyjnej telewizji?
Jan Szopiński mówił także o rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra spraw wewnętrznych oraz Służby Więziennej. Ponadto, o poprawce poselskiej do art. 4, dzięki której druhowie ochotnicy OSP w czasie szkoleń i akcji ratowniczych będą traktowani na równi z innymi funkcjonariuszami. Poseł podziękował Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji za pozytywne ustosunkowanie się do tego rozwiązania wskazanego przez posłów na posiedzeniu Komisji, której jest członkiem.
Oprac. nim, Bydgoszcz, 26 lipca 2020 r.